- إعلان -

تحميل كتاب السما PDF – شادي عبدالحافظ

تحميل كتاب السما PDF

- إعلان -

تحميل كتاب السما PDF – شادي عبدالحافظ – يبدأ هذا الكتاب من الصفر، ولا يحتاج لأية مقدمات في الرياضيات أو الفيزياء، لذلك فهو يناسب فئات عمرية متنوعة. وهو يمثل في مجمله، دليلًا عمليًا مدعومًا بعشرات التصميمات والصور، وغرضه أن يتمكن كل شخص من خوض تجربة التعامل مع سماء الليل – وبالتالي علم الفلك – بدرجة من الحكمة والاستمتاع .. بعد ما خلصت قراءة الكتاب اللي استمتعت بيه للغاية واسترجعت معاه ذكريات الرصد الجميلة أقدر أقول إن ده بالضبط اللي هاوي فلك محتاجه .. زي الاسم ما بيقول هو “دليل عملي” و”من الصفر” تماماً .. نترككم مع تحميل كتاب السما PDF.

تحميل كتاب السما PDF - شادي عبدالحافظ
تحميل كتاب السما PDF – شادي عبدالحافظ

بيبدأ معاك أول 3 فصول بأساسيات .. في أول فصل بمفاهيم ومصطلحات خفيفة عن احداثيات السما عشان تعرف توصف بيها بعدين في الكتاب مكان أي جرم سماوي، وبشكل عملي هتعرف ازاي السما بتتحرك، والنجوم بتتغير اماكنها في اليوم، وازاي بتتغير من فصل للتاني وازاي تقيس المسافات في السما بأمثلة سهلة للتخيل والكتاب بيشجعك تطلع تتفرج بنفسك عشان توصل لمرحلة انك متآلف مع السما بمجرد نظرة تعرف معلومات كتير .. تحميل كتاب السما PDF.

الفصل التاني للنجوم عبارة عن ايه؟ واتولدت ازاي ونهايتها ايه؟ انواعها؟ .. الفصل الثالث عن الاجرام السماوية يعني ايه سديم ومجرة ونجم ثنائي وتجمع نجمي الخ .. الفصل الرابع وده في رأيي أجمل فصل في الكتاب هيفتح قدامك سماء نصف الكرة الشمالي ويعرفك على خريطتها بحيث تكون عارف ثوابت في السما توصف بالنسبة لها أماكن كل اللي جاي بعد كده في الرصد .. الفصل مكتوب بشكل رائع مع معلومات خفيفة عن النجوم طول ما انت بتقرأ بجانب إنك بتتعلم الخريطة .. الفصل ده محتاج يتاخد واحدة بواحدة على مدار السنة عشان تعرف كوكبات كل فصل.

الفصل الخامس عن المجموعة الشمسية وطبعا مش معلومات نظرية .. بس انت بتتعلم ازاي ترصد الكواكب في السما .. الفصل السادس عن القمر وأطواره وحركته في السما والمعالم اللي على سطحه .. الفصل السابع للتليسكوبات .. انواعها وتركيبها وهتشوف بيها ايه وازاي تختار واحد يناسبك .. الفصل الثامن عن الشهب ومواعيدها وبياخدك كمان لمستوى تاني ازاي راصد فلكي هاوي يقدر يشارك في البحث العلمي .. الفصل التاسع هياخدك لمقاييس أكبر هتعرف الوحدات اللي بيتقاس بيها المسافة بين النجوم وبين المجرات وهتعرف تصور العلم حاليا عن الكون المنظور .. الفصل العاشر عن التنجيم وليه هو مش علم .. تحميل كتاب السما PDF.

عن الكاتب شادي عبدالحافظ

- إعلان -

شادي عبدالحافظ كاتب ومحرر علمي وصيدلاني مصري، كتب لأكثر من منصة عالمية مثل “ساينتفك أميركان” الطبعة العربية و”ناشونال جيوجرافيك الشباب” و”بوبيولار ساينس”، ومنصات عربية مثل اضاءات ومجلة عالم الكتاب ومجلة التقدم العلمي الكويتية ومجلة الديمقراطية التابعة لمؤسسة الأهرام المصرية، يعمل حاليًا مدير تحرير لقسم العلوم والفنون والمنوعات بمنصة ميدان الجزيرة. هو كذلك مؤسس نادي هواة الفلك بالدلتا، التجمع الفلكي الأكثر نشاطًا عربيًا، قام بتقديم نشاطات علمية ومحاضرات في كل جامعات مصر تقريبًا بما في ذلك مدينة زويل والجامعة الأمريكية، تصدر كتابه “كتاب السما: دليل عملي مصوّر يقدّم علم الفلك من الصفر” قوائم الأكثر قراءة بين الكتب العلمية في الوطن العربي. وله كتاب اخر بعنوان “الفتاة التي أنجبت أمها، أفكار مدهشة عن ذاتك، العالم من حولك، والكون الواسع .. الآن مع تحميل كتاب السما PDF.

تحميل كتاب السما PDF – شادي عبدالحافظ

المؤلف شادي عبدالحافظ
الصفحات 398
سنة النشر 2021
القسم كتب علمية


- إعلان -

إبلاغ عن رابط لا يعمل

ناقش الكتاب 

- إعلان -

اقرأ ايضاً
ناقش الكتاب/الرواية